En sked raseriutbrott

22 april 2009

Ögonlocken är tunga som bly just nu men jag måste få det här ur mig. Via Copyriot får jag nos om tragiska nyheter.  Rektorn på konstfack tyckte tydligen att det var en god idé att anlita en jurist och denna tyckte i sin tur att det var en god idé att censurera lite konst… (tydligen)

Om jag förstått saken rätt är det följande del av Magdalena Nordins utställning ”Spring Village Farm”  som olagligförklarar verket. Av allt att döma verkar utställningen vara mycket välgjord och bara genom att ta del av musikdelen visa websidan gör mig rörd långt in i benmärgen. Det hade varit fantastiskt att få uppleva verket live. Men nu verkar det alltså som att den chansen inte kommer åter, bara för att det förekommer viss musik. Musik som för övrigt tillhör ett av spelhistoriens i särklass mest underskattade och förbisedda titlar – Terranigma – med musik som är minst lika bortglömd i dagsläget.

Jag spelade själv igenom spelet för en dryg månad sedan och det lämnade ett stort avtryck på mig. Därför är det med stor sorg som jag noterar att en så uppenbar kärleksförklaring till ett så underbart spel nu censureras. Jag finner inga ord för min frustration och lånar istället av min mer välartikulerade kompanjon:

VILKET JÄVLA ÄRKEPARAGRAFRYTTARRÖVHATTSMONGO ÄR DET SOM ÄR SÅ MISSLYCKAD OCH OLYCKLIG ATT HAN HON ELLER DET TYCKER ATT DET ÄR RELEVANT ATT FÖRSTÖRA NÅGOT SOM ÄR TILL GLÄDJE FÖR SÅ MÅNGA

DET HANDLAR INTE OM NÅGOT ANNAT ÄN ATT UPPRÄTTHÅLLA ETT REGELVERK SOM GYNNAR ETT SYSTEM FÖR MÄNNISKOR UTAN SJÄL

JAG VILL HA MIN JÄVLA SUPERNINTENDOMUSIK OCH JAG VILL HA MIN JÄVLA KONST OCH DET ÄR RENT SUNT FÖRNUFT ATT SÅDANT HÄR SKALL LYFTAS FRAM

NÄR DET OFFICIELLA SOUNDTRACKET INTE ENS SÄLJS I SVERIGE

HUR SKA MAN DÅ ENS KUNNA ANSE SIG HA EN TILLSTYMMELSE AV RÄTTEN ATT ENS NÄMNA ATT MUSIKEN INTE BORDE SPELAS I OFFENTLIGA SAMMANHANG? DET HANDLAR OM MONETÄRA VÄRDEN SOM ÄR SÅ OSANNOLIKA ATT DE INTE FINNS! DET BORDE INTE FINNAS EN MÄNNISKA PÅ DENNA JORD SOM SKULLE UPPMÄRKSAMMA OCH BLOCKERA DENNA UTSTÄLLNING AV NÅGOT ANNAT ÄN ILLVILJA

Jag kunde absolut inte ha sagt det bättre själv.  Det vore för övrigt kul om någon frågade Miyoko Kobayashi och Masanori Hikichi om vad de tycker om att de tillsammans med andra inspirerat en utställning som presenterar deras musik. Kanske får jag göra det någondag. Själv hade jag bara blivit glad och jag tror det borde vara en normal reaktion när någon fortfarande visar uppskattning för något man gjorde för 24 år sedan, och dessutom visar denan uppskattning i form av nytt skapande. Allt Magdalena gör är att sprida entusiasm för något som uppenbarligen påverkat henne positivt och jag ser verkligen inte det negativa i det. Vem är det som dödar kultur egentligen?

Kommentera

